Intrebari frecvente

Daca aveti nelamuriri fata de detaliile activitatilor de alimentare cu apa/canalizare, consultati rubrica noastra de intrebari frecvente, in care cautam sa oferim raspunsuri la obiect si solutii pentru dumneavoastra.

1. UNDE SE AFLA SEDIUL COMPANIEI DE APA BUZAU?

2. CE ESTE RETEAUA PUBLICA DE ALIMENTARE CU APA SAU DE CANALIZARE?

3. CE ESTE UN BRANSAMENT?

4. CE SUNT INSTALATIILE INTERIOARE?

5. CE TREBUIE SA STIU DESPRE RETEAUA PUBLICA DE CANALIZARE?

6. CLIENTII PLATESC PIERDERILE INREGISTRATE PE RETELELE PUBLICE?

7. DE CE SE INREGISTREAZA PIERDERI PE RETELELE INTERIOARE?

8. CUM STIM DACA AVEM PIERDERI DE APA?

9. CUM POT FI REDUSE PIERDERILE DE APA?

10. CUM PUTEM REDUCE CONSUMUL DE APA?

11. DE CE EXISTA DIFERENTE INTRE CONTORUL GENERAL SI CELE DIN APARTAMENTE?

12. CUM TREBUIE MONTAT CONTORUL DE APARTAMENT?

13. DE CE TREBUIE VERIFICATE APOMETRELE DE APARTAMENT?

14. CUM SE CALCULEAZA APA METEORICA PRELUATA IN RETEAUA DE CANALIZARE?

15. CUM PROCEDAM DACA SE INFUNDA SISTEMUL DE CANALIZARE?

16. IN CE SITUATII OPERATORUL DE SERVICII POATE LUA MASURA SISTARII PRESTATIILOR?

17. CARE ESTE PROCEDURA DE DEBRANSARE PENTRU NEPLATA FACTURII?

18. DE CE NU SE INCHEIE CONTRACTE INDIVIDUALE LA NIVEL DE APARTAMENT?

 


1. UNDE SE AFLA SEDIUL COMPANIEI DE APA BUZAU?

S.C. COMPANIA de APA S.A. are sediul in Buzau, pe bulevardul Unirii, bloc 8 FGH.


2. CE ESTE RETEAUA PUBLICA DE ALIMENTARE CU APA SAU DE CANALIZARE?

RETEAUA PUBLICA de alimentare cu apa sau de canalizare cuprinde reteaua de conducte, armaturi si constructii anexe care asigura distributia apei potabile, respectiv preluarea, evacuarea si transportul apelor de canalizare la sau de la doi ori mai multi utilizatori independenti, respectiv de la doua sau mai multe persoane fizice ce locuiesc in case individuale ori de la doua sau mai multe persoane juridice ce administreaza cate un singur condominiu.

NU constituie retele publice: retelele de distributie aferente unei singure cladiri de locuit; retelele de distributie aferente unei incinte proprietate privata pe care se afla mai multe locuinte (cladiri) despartite de zone verzi si alei interioare private; retelele de distributie aferente unei platforme industriale.

DELIMITAREA dintre retelele publice de apa-canal, administrate de S.C. COMPANIA de APA S.A. Buzau, si portiunile care sunt in proprietatea (in cazul Asociatiilor de Proprietari), respectiv administrarea (in cazul Asociatiilor de Locatari) condominiilor, si a caror reparare-intretinere cade exclusiv in sarcina respectivelor Asociatii, are loc la nivelul bransamentului.

TOP


3. CE ESTE UN BRANSAMENT?

BRANSAMENTUL este partea din reteaua publica de distributie a apei care asigura legatura intre reteaua publica si reteaua interioara a unei incinte sau cladiri. Bransamentul, pana la contor, inclusiv caminul de bransament si contorul, apartin retelei publice.

Ca parte a bransamentului, contorul de bransament este aparatul de masurare a volumului de apa potabila consumat de utilizator, care se monteaza la limita proprietatii utilizatorului, fiind ultima componenta a retelei publice , in sensul de curgere a apei potabile.

Incepand cu vana (robinetul) de dupa contorul de bransament, in sensul de curgere al apei, incepe portiunea de instalatii care apartine AP/L, definite drept instalatii (retele) interioare.

TOP


4. CE SUNT INSTALATIILE INTERIOARE?

INSTALATIILE INTERIOARE de apa potabila reprezinta totalitatea instalatiilor aflate in proprietatea sau administrarea utilizatorului, amplasate dupa contorul de bransament, in sensul de curgere a apei.

Punctul de delimitare a instalatiilor de alimentare cu apa dintre operator si utilizator este locul in care instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea utilizatorului se racordeaza la instalatiile aflate in proprietatea sau in administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii.

TOP


5. CE TREBUIE SA STIU DESPRE RETEAUA PUBLICA DE CANALIZARE?

RETEAUA PUBLICA DE CANALIZARE este amplasata de obicei pe domeniul public; in cazurile in care conditiile tehnico-economice sunt avantajoase, reteaua publica de canalizare poate fi amplasata, cu acordul proprietarului, si pe terenuri private.

DELIMITAREA retelelor publice de canalizare de portiunile ce apartin Asociatiilor de Proprietari are loc la nivelul caminului de racord, care este prima componenta a retelei publice, in sensul de curgere a apei uzate.

In interiorul caminului de racord se afla racordul propriu-zis, care este partea din reteaua publica de canalizare care asigura legatura dintre utilizator si canalizarea publica. Racordul de la camin spre retea, inclusiv caminul de racord, apartin retelei publice de canalizare, indiferent de modul de finantare a realizarii acestuia.

INSTALATIILE INTERIOARE DE CANALIZARE reprezinta totalitatea instalatiilor aflate in proprietatea sau in administrarea utilizatorului, care asigura preluarea si transportul apei uzate de la instalatiile de utilizare a apei pana la caminul de racord din reteaua publica.

Articolul 10 din Legea nr. 98/1994 prevede stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele legale de igiena oi sanatate publica, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei neracordarea instalatiei de canalizare interioara a locuintelor de catre proprietarii acestora la reteaua publica de canalizare, acolo unde exista retea, sau neasigurarea colectarii apelor uzate fecaloid-menajere in instalatii proprii.

TOP


6. CLIENTII PLATESC PIERDERILE INREGISTRATE PE RETELELE PUBLICE?

Nu. Ocazional au loc avarii pe retelele publice de alimentare cu apa (administrate de S.C.COMPANIA de APA S.A. Buzau). Pana la remedierea acestor avarii, uneori se produce scurgerea unor cantitati de apa.

Utilizatorii nu platesc pe factura aceste cantitati de apa, devreme ce ele au loc pe retelele publice si deci, nu trec prin contorul de bransament aferent fiecarui condominiu.

TOP


7. DE CE SE INREGISTREAZA PIERDERI PE RETELELE INTERIOARE?

Pierderile de apa pe retelele interioare, uneori insemnate, sunt cele care, de cele mai multe ori, reprezinta cauza diferentelor dintre suma contoarelor individuale si contorul furnizorului de servicii, cel pe baza caruia se factureaza consumul Asociatiei de Proprietari.

Daca apa nu este risipita si toate instalatiile sunt etanse, o persoana consuma (teoretic) in medie cca. 6,3 metri cubi apa rece/luna . Dupa generalizarea contorizarii, acest consum specific poate fi chiar mai mic, in jur la 4,5 mc/pers/luna.

Pierderile mentionate pot fi uneori considerabile, depasind, in unele cazuri cu mult chiar, consumul teoretic normal pentru o persoana.

Cateva exemple:

Un singur robinet ne-etans sau un vas WC care scapa o singura picatura pe secunda, vor duce la o pierdere de apa de 0,5 mc/luna;

Un singur robinet sau vas WC care scapa 30 de picaturi in 10 secunde, vor duce deja la o pierdere lunara de 2,23 mc apa!

In fine, daca firul de apa care se scurge datorita unui singur robinet sau vas WC defecte este de 3 mm grosime, pierderea lunara poate depasi 26,2 mc, mai mult decat echivalentul consumului teoretic normal de apa a PATRU persoane timp de o luna .

Daca luam cazul unui condominiu (bloc) cu o medie de 40 de apartamente si in fiecare din aceste apartamente, un singur robinet care pierde o picatura pe secunda, si respectiv un vas WC care pierde un fir de apa de doar 1mm grosime timp de 10 secunde, poate rezulta o pierdere pentru Asociatie de 282,2 metri cubi/luna.

NICIUNA din aceste pierderi nu sunt, de regula, sesizate (evidentiate) de contoarele individuale (de apartament). De regula, ele sunt insa inregistrate, prin insumare, de contorul de bransament (dupa care se factureaza, conform legii, consumul abonatului).

In concluzie, sumele care se platesc lunar pentru pierderi interioare, pot fi economisite daca se face o investitie initiala si se pun la punct toate instalatiile interioare.

La pierderile datorate ne-etanseitatii instalatiilor interioare, se pot adauga cele generate de clasa de precizie inferioara a contoarelor de apartament, de pozitia gresita de montare a acestora, de consumurile abuzive ale unor locatari care incearca sa le altereze inregistrarile etc.

TOP


8. CUM STIM DACA AVEM PIERDERI DE APA?

In cazul in care aveti contor de apartament, asigurati-va ca toate robinetele sunt inchise. Notati indexul dumneavoastra seara, inainte de culcare si faceti acelasi lucru dimineata. Daca indexul evolueaza, aceasta inseamna o pierdere. Faceti acest lucru cu regularitate.

TOP


9. CUM POT FI REDUSE PIERDERILE DE APA?

  • intretinerea, repararea si mai ales etansarea tuturor instalatiilor interioare (conducte, robinete, vase WC etc.) pentru eliminarea pierderilor;
  • citirea contoarelor din apartamente doar in prezenta unui delegat imputernicit al Asociatiei de Proprietari;
  • verificarea, cu ocazia citirilor, a contoarelor de apartament pentru depistarea corectitudinii modului de instalare si functionare, a existentei sau a unor eventuale semne vizibile de deteriorare a integritatii sigiliilor, a existentei verificarii metrologice;
  • efectuarea citirii contoarelor individuale in concordanta cu data, anuntata, a citirii contorului de bransament;
  • consemnarea rezultatelor citirii contoarelor de apartament intr-o fisa de citire pastrata la delegatul imputernicit al A.P./L.
  • elaborarea de catre adunarea generala a A.P./L. a unei hotarari privitoare la criteriile de repartizare a consumului de apa, in conformitate cu normele legale mentionate.

TOP


10. CUM PUTEM REDUCE CONSUMUL DE APA?

Un consum rational de apa poate fi considerat acela de 5 metri cubi pe luna pentru fiecare persoana, ceea ce inseamna aproximativ 170 de litri pe zi.

  • Daca faceti dus, nu baie, consumul de apa se va reduce cu 80%!
  • Reparati imediat obiectele stricate: un robinet care picura consuma aproximativ 17 litri intr-o singura zi, iar o toaleta, aproximativ 40 de litri!

TOP


11. DE CE EXISTA DIFERENTE INTRE CONTORUL GENERAL SI CELE DIN APARTAMENTE?

Una din problemele cu care se confrunta unele dintre Asociatiile de Proprietari/Locatari, este cea a diferentelor de consum, respectiv a diferentelor dintre suma contoarelor de apartament (individuale) si inregistrarile contorului de bransament (al companiei).

In primul rand, trebuie reamintita o prevedere legala de principiu: Clientul (abonatul Companiei de Apa) este A.P./L in ansamblul ei, ca persoana juridica, si nu consumatorul individual din apartamentele condominiului. Ca urmare, Compania factureaza consumul de apa inregistrat la contorul de bransament.

In toate situatiile, contoarele individuale au in cel mai bun caz, rolul de repartitoare orientative de consum in interiorul A.P./L. si nu de indicator strict al obligatiilor individuale de plata.

De cele mai multe ori, diferentele dintre contorul de bransament si suma contoarelor de apartament, pot rezulta in principal din unul sau dintr-o combinatie a urmatorilor factori, fara ca acestia sa fie limitativi:

  • Diferente de clasa de precizie. Contoarele de bransament ale Companiei de Apa au de regula clasa C (cea mai inalta) sau B (intermediara) de precizie, in timp ce mare parte din contoarele de apartament, au clasa de precizie A (cea mai slaba) sau cel mult B. Aceasta inseamna ca apometrul companiei inregistreaza cea mai mare parte a cantitatii de apa ce trece spre utilizator, in timp ce contoarele de apartament, de precizie inferioara, pot permite, de exemplu, ca pe un robinet ne-etans sa curga chiar fire subtiri de apa fara sa fie inregistrate. La fel la un vas WC. Pentru a se incadra in clasa de precizie, majoritatea contoarelor necesita un montaj perfect orizontal. De exemplu, un contor de clasa B care nu este montat perfect orizontal trece in clasa de precizie A, necesitind un debit de pornire de 2 ori mai mare! Rezulta, astfel, ca acest contor va inregistra o cantitate de apa mai mica decit cea real consumata. Bineinteles ca inregistrarea contorului general de bloc (montat orizontal) va fi cea corecta, ceea ce va duce la o diferenta aparent inexplicabila!
  • Pierderi pe retelele si instalatiile sanitare interioare. Desele cazuri, ivite in practica, demonstreaza ca pierderile de apa pe instalatiile interioare pot, prin cumulare, sa fie semnificative, fara a fi inregistrate de contoarele de apartament . Ele pot fi cauzate de avarii ale sistemului de distributie interioara sau de instalatii ne-etanse. De exemplu, un singur fir de apa cu diametrul de doar 2 mm care scapa pe un singur robinet sau vas WC ne-etanse - neinregistrata de contorul de apartament - poate duce la o pierdere de pana la 18 mc (!) pe luna.Pentru comparatie, o persoana consuma teoretic in medie doar cca. 6 mc de apa rece intr-o luna
  • Pozitia de montare. Nerespectarea cu strictete a pozitiei de montare a contoarelor de apartament indicata de producator (de regula, orizontal pentru clasele B si vertical pentru cele de clasa A). Un contor instalat chiar usor inclinat duce la alterarea suplimentara a corectitudinii inregistrarii consumului, prin incadrarea in clase de precizie inferioare. Debitul de pornire (debitul de apa care, trecand prin contor, determina inceperea inregistrarii) a unui contor de apartament de clasa B de precizie, de exemplu, montat conform indicatiilor producatorului (perfect orizontal, cu cadranul in sus) este in jur de 9-10 l/ora. Cea mai mica deviere a pozitiei de montare, determina cresterea semnificativa a acestui debit de pornire, insemnand ca o mult mai mare cantitate de apa trebuie sa treaca prin contor pana cand acesta incepe sa inregistreze. Aceasta inseamna cantitati de apa care nu sunt inregistrate pe contoarele individuale dar, prin cumulare, inregistrate de contorul de bransament.
  • Necorelarea citirilor. Decalajul calendaristic dintre data citirii contorului de bransament de catre Companie si data citirii contoarelor de apartament.
  • Consumuri abuzive ale unor locatari care altereaza intentionat inregistrarea contorului propriu de apa. Intre practicile cele mai des intalnite in acest sens se regasesc umplerea vanei sau a rezervorului WC cu un firicel de apa care nu este inregistrat de contorul de apartament si apoi folosirea acesteia pentru diversele scopuri gospodaresti; blocarea contorului de apartament prin diverse metode sau chiar inversarea pozitiei lui de montare etc. Toate aceste consumuri abuzive sunt insa inregistrate, prin insumare, pe contorul de bransament, singurul rezultat fiind amplificarea suplimentara a diferentelor (deja existente datorita ne-etanseitatii instalatiilor interioare) dintre suma contoarelor de apartament si contorul Companiei de Apa Buzau.
  • Consumuri necontorizate. Sint frecvente cazurile in care, la subsolurile blocurilor exista cite un robinet de apa. Aceste robinete, daca sunt folosite (pentru umplerea butoaielor de muraturi etc.) reprezinta o noua sursa generatoare de diferente. Plus ca, de cele mai multe ori, curg in voie, deoarece nu deranjeaza pe nimeni! Totusi, acestea nu sint altceva decit consumuri pe care contorul de bransament le inregistreaza, consumuri care vor aparea apoi ca "inexplicabile"!
  • Verificarea metrologica. Lipsa documentelor de verificare metrologica (datorita fie faptului ca firmele de contorizare nu au predat aceste documente beneficiarilor, fie faptului ca instalarea contoarelor de apartament s-a facut "la negru") sau depasirea perioadei legale (odata la 3 ani) in care este obligatorie verificarea contoarelor de apartament, poate influenta, prin ceea ce implica, acuratetea modului in care aceste contoare inregistreaza.

TOP


12. CUM TREBUIE MONTAT CONTORUL DE APARTAMENT?

Pentru a se incadra in clasa de precizie, majoritatea contoarelor necesita un montaj perfect orizontal, cu cadranul in sus (de regula, cele de clasa B, in timp ce pentru cele de clasa A, montajul este de regula vertical, cu cadranul spre privitor). De exemplu, un contor de clasa B care nu este montat perfect orizontal trece in clasa de precizie A, necesitind un debit de pornire de 2 ori mai mare! Rezulta, astfel, ca acest contor va inregistra o cantitate de apa mai mica decit cea real consumata. Inregistrarea contorului de bransament (montat orizontal) este insa cea corecta, ceea ce va duce la o diferenta aparent inexplicabila intre acesta si suma contoarelor de apartament. Iar contravaloarea acestei diferente va fi oricum repartizata de administrator pe toata lumea, asa ca oricum veti plati apa consumata dar neinregistrata de contorul de apartament.

Debitul de pornire (debitul minim de apa care, trecand prin contor, pune in functiune mecanismul de inregistrare) a unui contor de apartament de clasa A (cel mai putin sensibil) sau a unui contor de clasa B care din cauza pozitiei incorecte de montaj trece in clasa de precizie A, este de cca. 60 litri/ora.

Debitul de pornire a unui contor de bransament de clasa C (cea mai inalta clasa de precizie) cu diametrul de 30 mm (DN 30), este de 11 litri/ora.

Calculati dumneavoastra diferenta de inregistrare dintre acest contor de bransament si suma contoarelor de apartament din blocul in care locuiti!

TOP


13. DE CE TREBUIE VERIFICATE APOMETRELE DE APARTAMENT?

Conform Listei Oficiale emise de Biroul Roman de Metrologie Legala (BRML) toate contoarele trebuie verificate metrologic din 3 in 3 ani, pentru a evita functionarea lor eronata. Totodata, exista posibilitatea ca, din diverse motive, mecanismele contoarelor sa se blocheze, astfel incit cantitatea de apa consumata sa nu fie inregistrata de contorul de apartament. Acestea sint doar doua dintre motivele pentru care reprezentantii asociatiei de proprietari trebuie sa verifice periodic contoarele din apartamente. Se vor evita astfel numeroase probleme, deoarece aceste cantitati nu apar pe nici un contor de apartament, dar sint inregistrate de contorul de bransament.

TOP


14. CUM SE CALCULEAZA APA METEORICA PRELUATA IN RETEAUA DE CANALIZARE?

Cantitatea de apa meteorica preluata de reteaua de canalizare se determina, potrivit hotararilor Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara "Buzau 2008" si Regulamentului serviciului de alimentare cu apa si de canalizare, prin inmultirea cantitatii specifice de apa meteorica, comunicata de Autoritatea Nationala de Meteorologie pentru luna anterioara prestarii serviciului de evacuare apa meteorica, cu suprafetele totale ale suprafetelor declarate de fiecare utilizator si cu coeficientul de scurgere de 0,7 pentru persoane juridice (agenti economici, institutii publice etc.) si pentru persoane fizice (inclusiv asociatiile de proprietari).

TOP


15. CUM PROCEDAM DACA SE INFUNDA SISTEMUL DE CANALIZARE?

Daca reteaua de canalizare infundata este interioara (subsol de bloc sau imobil, reteaua care asigura preluarea si transportul apei uzate de la instalatiile de utilizare a apei pina la caminul de racord, care este prima componenta a retelei publice) titularul de contract (persoana fizica sau asociatie de locatari/proprietari) se va adresa in scris regiei pentru a interveni in reteaua acestora contra cost.

Daca reteaua de canalizare infundata face parte din reteaua publica, petentul se va adresa companiei prin intermediul Dispeceratului sau Biroului de Relatii Publice. In acest caz cheltuielile vor fi suportate de catre companie.

TOP


16. IN CE SITUATII OPERATORUL DE SERVICII POATE LUA MASURA SISTARII PRESTATIILOR?

Conform Regulamentului de Organizare si Functionare a serviciilor publice de alimentare cu apa si canalizare, operatorul are dreptul sa intrerupa sau sa sisteze prestarea serviciului, in conditiile legii, cu notificare prealabila:

  • la utilizatorii rau-platnici;
  • la utilizatorii care nu-si respecta clauzele contractuale;
  • la utilizatorii care nu dau curs invitatiei de reinnoire a contractului, indiferent de forma de transmitere a acesteia.

TOP


17. CARE ESTE PROCEDURA DE DEBRANSARE PENTRU NEPLATA FACTURII?

Termenul de scadenta a facturilor este de 15 zile calendaristice de la data emiterii acestora (data emiterii facturii si termenul de scadenta se inscriu pe factura). Neachitarea facturii in termen de 30 zile de la data scadentei atrage dupa sine penalitati de intirziere. Penalitatile sunt egale cu nivelul dobanzii datorate pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare, stabilite conform reglementarilor legale in vigoare. In prezent se aplica 0,02%/zi.

Utilizatorul trebuie sa achite factura in termen de 30 de zile calendaristice de la data scadentei (45 de zile de la data emiterii) pentru a nu fi debransat pentru neplata facturii.

Compania de Apa Buzau are dreptul de a intrerupe furnizarea apei, numai dupa 5 zile lucratoare de la primirea de catre utilizator a unei notificari constand in comunicarea scrisa si transmisa prin curier sau prin scrisoare recomandata. Reluarea furnizarii/prestarii serviciului de alimentare cu apa si de canalizare se va face in termen de maximum 5 zile lucratoare de la efectuarea platii integrale a debitului si a cheltuielilor justificate aferente sistarii/reluarii furnizarii serviciului (cheltuieli suportate de catre utilizatori). Deconectarea de la serviciul de alimentare cu apa se mai poate face si pentru conectari abuzive sau pentru alte clauze in acord cu legislatia in vigoare.

TOP


18. DE CE NU SE INCHEIE CONTRACTE INDIVIDUALE LA NIVEL DE APARTAMENT?

Legea Locuintei nr. 114/1996 prevede ca: "proprietarii din cadrul cladirilor de locuit se constituie in asociatii cu personalitate juridica, iar asociatia de proprietari incheie contracte si isi asuma obligatii in nume propriu sau in numele proprietarilor asociati, in interese legate de cladire".

Conform Ordinului 139/N/1997 "Asociatia de proprietari incheie direct contractele cu furnizorii de servicii publice:apa potabila, agent termic si apa calda, gaze, energie electrica, salubritate, etc."

TOP

Lucrari programate

Dezvoltare / investitii

Pentru noi constituie obligatii esentiale sa facem eforturi pentru modernizarea retelelor, instalatiilor si echipamentelor de lucru si sa continuam investitiile pentru cresterea ratei de acces a buzoienilor la serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare.

Noutati / comunicate de presa

Formulare

Chestionar de satisfactie APORT

Va punem la dispozitie un chestionar in care aveti posibilitatea sa va spuneti opinia despre serviciile pe care vi le oferim.
Aici gasiti chestionarul de satisfactie APORT, http://www.aport.ara.ro/web/guest/chestionar

Club H2O

Intrati in club H2o

Doriti sa aflati informatii noi despre apa, importanta sa pentru noi toti, despre protectia mediului si despre activitatile organizate de Compania de Apa in acest sens? Intrati in Club H2O!

De la momentul infiintarii sale, Compania de Apa a fost in mijlocul comunitatii pe care o deserveste. Am inscris in valorile noastre fundamentale grija pe care o datoram fata de informarea clientilor nostri, cresterea gradului de constientizare a publicului vizavi de problematica mediului inconjurator, educarea unor comportamente responsabile fata de sursele de apa si consumul de apa. Sugestiile dumneavoastra privitoare la dezvoltarea Club H20 sunt binevenite.